معاون وزیر نفت: به دنبال تامین انرژی پایدار صنعت پتروشیمی با همکاری وزارت نیرو هستیم

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی باتاکید بر هم‌افزایی دانشی و اجرایی میان وزارت نیرو و صنعت پتروشیمی، گفت: در مسیر توسعه صنعت پتروشیمی و اجرای طرح‌های جدید به دنبال تامین انرژی پایدار با همکاری وزارت نیرو هستیم.

به گزارش رصد انرژی ، مرتضی شاهمیرزایی در سومین جلسه مشترک بهره‌وری انرژی با پژوهشگاه نیرو و مرکز مطالعات انرژی وزارت نفت، با اشاره به اهمیت تامین منابع انرژی، آن را شریان حیاتی صنعت و اقتصاد دانست و خاطر نشان کرد: مصوبه اخیر مجلس شورای اسلامی درباره تشکیل “سازمان بهینه سازی مصرف”، اقدامی موثر و مطلوب در راستای مدیریت مصرف بهینه انرژی در کشور است.

معاون وزیر نفت، هم افزایی و تعاملات میان سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها را موجب افزایش بهره‌وری کشور عنوان و افزود: با توجه به رویکرد مثبت حاکمیت در حوزه انرژی و نیز اشتراک‌های موجود در بحث تامین انرژی بین وزارت نفت و وزارت نیرو، تاکید و اهتمام ویژه‌ای برای تداوم همکاری و تعامل بیشتر میان دو مجموعه داریم.

وی، تهاتر و تبادل حامل‌های انرژی میان دو وزارت‌خانه را راهکاری مناسب برای استفاده بهینه از زیرساخت موجود خواند و اظهار کرد: در حال حاضر انرژی مورد نیاز صنعت پتروشیمی از طریق سه مجتمع فجر، مبین و دماوند به عنوان واحدهای مستقل و نیز ۱۱ نیروگاه در مجتمع‌های پتروشیمی تامین می‌شود.

شاهمیرزایی با اشاره به اجرای طرح‌های جدید پتروشیمی، تاکید کرد: به مجریان طرح‌های پتروشیمی توصیه می‌کنم که با برنامه‌ریزی مناسب، علاوه بر تامین ظرفیت‌های مورد نیاز خود در تامین مقداری از برق مصرفی روستاها و شهرهای اطراف محل استقرار، وزارت نیرو را همراهی کنند.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، همچنین از وزارت نیرو خواست با توجه به آسیب‌های مترتب در قطع برق مجتمع‌های پتروشیمی اهتمام و همکاری لازم را در پایداری تامین برق مجتمع‌ها داشته باشند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر تشکیل کارگروه های مشترک تخصصی انرژی در حوزه نیروگاه‌ها و سوخت نوین در سطح کارشناسی تاکید و آن را مقدمه‌ای بر تعامل موثر بین دو وزارت‌خانه دانست.

خودکفایی در تامین کالا و تجهیزات مورد نیاز صنعت پتروشیمی تا پنج سال آینده

شاهمیرزایی ادامه داد: تامین نیازهای صنعت به ویژه کالاها، تجهیزات و ماشین‌آلات مورد استفاده در بخش‌های مختلف صنعت پتروشیمی از سوی شرکت‌های سازنده ایرانی در حال انجام است و امیدواریم تا پنج سال آینده به طور کامل در این زمینه به خودکفایی برسیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: برآورد می‌شود ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تاپایان برنامه هفتم توسعه به حدود ۱۳۰ میلیون تن و تا پایان برنامه هشتم به حدود ۲۰۰ میلیون تن افزایش یابد، بنابراین با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده این صنعت ارزش آفرین در آستانه جهشی بزرگ قرار دارد.

شاهمیرزایی با بیان اینکه هاب‌های جدید پتروشیمی در منطقه مکران و جاسک و همچنین منطقه انرژی‌بر پارسیان میزبان اجرای طرح‌های جدید پتروشیمی هستند، گفت: تامین برق مورد نیاز این مناطق باید مورد توجه قرار بگیرد و با همکاری و تعامل با وزارت نیرو نیازهای این مناطق تامین شود.

وی با اشاره به ضرورت تکمیل زنجیره ارزش و تولید محصولات نهایی در صنعت پتروشیمی اظهار کرد: واحدهای تکمیلی در زنجیره ارزش همانند بخش‌های بالادستی برای تولید پایدار نیازمند تامین برق هستند و امید است وزارت نیرو با تامین برق مورد نیاز این واحدها، در توسعه صنایع پایین دستی سهیم باشد.

انتهای پیام/