“آرش” میدان از قلم افتاده در مذاکرات نفتی ایران و عربستان

به‌نظر می رسد تاکنون پرداختن به میدان آرش در مذاکرات نفتی ایران و عربستان از قلم افتاده و مشخص نیست در ادامه مذاکرات نفتی دو کشور، حق غیرقابل انکار ایران از منابع این میدان، مورد طرح و مذاکره قرار خواهد گرفت؟

به گزارش رصد انرژی ، در هفته‌های اخیر مذاکرات نفتی ایران و عربستان به اوج خود رسیده؛ از حضور و بازدید دو روزه سفیر عربستان در نمایشگاه ایران پلاست تا حضور وزیر نفت ایران در جشن روز ملی عربستان، مذاکرات نفتی دو کشور برای رسیدن به ابعاد تازه‌ای از همکاری‌ها ادامه دارد.

جواد اوجی، وزیر نفت در این خصوص اعلام کرد: “ظرفیت‌های فراوان همکاری نزد مقام‌ها و مسئولان دو کشور در تهران و ریاض در حال نمایان شدن است؛ در حال برداشتن گام‌هایی رو به آینده هستیم تا پیش از انجام سفر مقام‌های عالی دو کشور، شاهد دستاوردهای ملموس باشیم.”

اوجی افزود: “جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی دو قدرت بزرگ منطقه‌ای به‌شمار می‌روند که همکاری آنها در گسترش امنیت، رونق اقتصادی و شکوفایی فرهنگی و اجتماعی جهان اسلام و شکل‌دهی به تعاملات بین‌المللی و انرژی اثرگذار خواهد بود و در این راه صنعت نفت می‌تواند نقش محوری در تقویت منافع مشترک اقتصادی دو ملت ایفا کند.”

وزیر نفت ادامه داد: “بنده به‌عنوان رئیس ایرانی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور معتقدم تقویت روابط اقتصادی میان ایران و عربستان، همچنین کشورهای همسایه فصلی نو از توسعه را در منطقه ایجاد خواهد کرد.”

طبق اخبار رسمی منتشر شده از مذاکرات نفتی مقامات دو کشور، تا امروز “میدان آرش” هیچ‌گاه محور مذاکرات مستقیم نفتی ایران و عربستان نبوده؛ درحالی که عربستان و کویت، در اظهارات رسمی مقامات خود، سهمی برای ایران در این میدان مشترک قائل نیستند.

اخیرا وزرای شورای همکاری خلیج فارس نیز در گردهمایی که در شهر ریاض داشتند، اعلام کردند که میدان گازی الدوره [آرش] به‌طور انحصاری متعلق به عربستان سعودی و کویت است و آن‌ها به تنهایی حق استفاده از منابع طبیعی آن را دارند.

این ادعای عربستان و کویت در حالی است که میدان گازی مشترک آرش (الدوره) از دهه ۱۹۶۰ میلادی موضوع بحث دو کشور ایران و کویت بوده است و درحالی که این دو کشور، مشترک بودن این میدان گازی را در آبهای سرزمینی هر دو کشور قبول داشتند و به‌رسمیت می‌شناختند، بر سر تعیین مرزهای آبی بحث‌ها و اختلاف نظرهایی وجود داشت که انجام هرگونه فعالیت‌های توسعه‌ای را متوقف کرد.

عربستان سعودی از سال ۲۰۰۰ مدعی سهم داشتن در این میدان شد و عربستان و کویت در طرحی مشترک از سال ۲۰۰۰ فعالیت‌های اکتشافی و توسعه‌ای را به‌روی این میدان گازی بدون اطلاع ایران آغاز کرده بودند. ایران نیز در سال ۲۰۰۱ اقدام به استقرار تجهیزات برای آغاز حفاری اکتشافی در میدان آرش کرد که با مخالفت کویت، ایران فعالیت‌های خود را متوقف کرد.

به‌نظر می رسد تاکنون میدان آرش در مذاکرات نفتی ایران و عربستان از قلم افتاده و مشخص نیست در ادامه مذاکرات نفتی دو کشور، حق غیرقابل انکار ایران از منابع این میدان، مورد طرح و مذاکره قرار خواهد گرفت؟

انتهای پیام/