کاهش ۳ میلیارد دلاری ارزآوری پتروشیمی در نیمه نخست ۱۴۰۲

در نیمه نخست سال جاری نسبت به زمان مشابه سال گذشته، با کاهش حدودا 3 میلیارد دلاری ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ایران مواجه بوده‌ایم.

به گزارش رصد انرژی ، صادرات محصولات پتروشیمی در کنار صادرات نفت‌خام و صادرات محصولات معدنی و فلزی، از اصلی‌ترین منابع تأمین ارز مورد نیاز کشور است.

سال گذشته ارزش صادرات محصولات پتروشیمی به ۱۶ میلیارد دلار رسید که ۹٫۶ میلیارد دلار آن در نیمه نخست ۱۴۰۱ محقق شد. اما در نیمه نخست سال جاری با افت قابل توجه ارزش محصولات صادراتی پتروشیمی ایران مواجه بودیم.

فریبرز کریمایی، قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در این خصوص گفت: سال گذشته شرکت‌های پتروشیمی ۱۶ میلیارد دلار صادرات داشتند، امسال به‌دلیل آنکه با کاهش قابل ملاحظه‌ای در قیمت‌های جهانی مواجه بودیم، مقداری از ارزش صادرات پتروشیمی‌ها در نیمه نخست سال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل کاسته شده است .

وی افزود: هرچند که در مقدار و حجم صادرات، تفاوتی با صادرات محصولات پتروشیمی در نیمه نخست سال گذشته نداریم، اما با وجود آنکه هنوز ارقام جمع‌بندی نشده، میتوان ارزش صادرات شرکتهای پتروشیمی در ۶ ماهه نخست سال جاری را در حدود ۶٫۵ میلیارد دلار ارزیابی کرد.

در واقع، در نیمه نخست سال جاری نسبت به زمان مشابه سال گذشته، با کاهش حدودا ۳ میلیارد دلاری ارزش صادرات محصولات پتروشیمی ایران مواجه بوده‌ایم.

اگرچه در حال حاضر نسبت به ۶ ماهه اخیر، ثبات نسبی در قیمت محصولات پتروشیمی در جهان ایجاد شده، اما به‌نظر می رسد در سال جاری، صادرات محصولات پتروشیمی کشور به‌هیچ وجه به رقم ۱۶ میلیارد دلار سال گذشته نرسد و با کاهش محسوس در ارزآوری صنعت پتروشیمی در سال جاری مواجه باشیم.

به‌جز مسئله کاهش قیمت جهانی محصولات پتروشیمی، بحث فشار تأمین بنزین به صنعت پتروشیمی کشور نیز در کاهش ارزآوری این صنعت بی‌تاثیر نبوده است.

فیریبرز کریمایی، قائم مقام انجمن کارفرمایی صنعت پتروشیمی در این خصوص گفت: “اتفاقی هم که از سال گذشته افتاده مربوط به تولید بنزین است، بخشی از محصولات پتروشیمی نوری و بوعلی مثل هوی اند و ریفورمیت برای مصرف در بخش بنزین تخصیص پیدا کرده در حالیکه در گذشته این محصولات صادراتی بوده اند.”

احمد مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی نیز حدود یک‌ماه پیش در این خصوص گفته بود: “در احجام بالا ریفورمیت و نفتا برای تولید بنزین به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی تحویل می‌شود که این محصولات، در سبد صادرات پتروشیمی‌ها قرار داشت و با عرضه آن به داخل کشور، حدود ۲ میلیارد دلار در سال از ارزآوری پتروشیمی‌ها کاسته می‌شود.

انتهای پیام/